De ce afacerile mici nu oferă reduceri mari?


Tuturor ne plac reducerile. Da, da. Și nouă, nepoților. Fără ele nu ne-am fi putut lua papuci de multe ori. Și dacă până acum ne sclipeau ochii de fiecare dată când vedeam o reducere, acum, de când știm și noi măcar o firmitură din cum se mănâncă toate acestea, ne dăm seama că lucrurile nu sunt niciodată atât de frumoase. 

Și oricât de multe reduceri am vrea noi să oferim, am descoperit că micile afaceri nu pot fi la fel de darnice ca marii din industrie. Motivele sunt cât de poate de simple, doar că nu le cunoșteam până nu ne-am izbit și noi de ele. Așa că în numele Iarmarocului, al nepoților și al Badei, mai jos sunt 5 motive pentru care afacerile mici nu pot să ofere reduceri mari. 

1. Pentru că sunt mici

Știu cum sună, dar ai răbdare. 

O afacere mică înseamnă o afacere care, de cele mai multe ori, are o tonă de idei și foarte mult potențial, dar pe care nu o ajută foarte tare logistica sau partea financiară. 

Oricât de multe idei de tricouri am avea noi, nu ne putem mereu permite să muncim la ele, să testăm și toate cele. Motivul e simplu: nu există mereu bani pentru așa ceva. 

Un alt punct ar fi faptul că afacerile mici încep în apartamente, garaje, în vreo cameră abandonată sau o mansardă șubredă. Deci departe de visul american în care ne luăm cafeluța și ghiozdanul și pornim către birou în fiecare dimineață.

2. Pentru că nu produc în China 

Aici o să vorbesc mai mult în numele nostru, dar o trăsătură unică a Iarmarocului e că tot ce se află în el e produs local, în România. 

Etichete, cutii, tricouri, broderii. Hârtia de mătase o luăm de la o afacere locală din Cluj, stickerele le facem tot în țară și așa mai departe. Puteam alege să luăm tricouri foarte ieftine din alte țări, dar pentru că vrem să povestim despre autenticul românesc, nu ni se părea foarte drăguț din partea noastră să facem asta. 

Dar totul vine cu un cost. Faptul că noi colaborăm doar cu producători locali înseamnă că de multe ori prețurile sunt mai ridicate. Pentru că totul se produce aici, nu într-o țară îndepărtată în care oamenii sunt plătiți prea puțin. 

3. Munca e de 10 ori mai multă

Într-o mică afacere, la început, majoritatea oamenilor au un loc de muncă stabil, din care se întrețin. Faptul că își pun toată pasiunea și timpul liber în propria lor afacere e o alegere proprie. 

Ceea ce înseamnă că acești oameni întreprinzători muncesc și ca să își plătească facturile, dar și ca să îți susțină afacerea. 

Și nimeni nu cere milă sau compasiune. Ci doar recunoașterea muncii și evitarea întrebărilor de genul „de ce e atât de scump?” sau „de ce nu bagi reduceri mai mari?”


În cazul nostru, de foarte multe ori lăsăm de la noi. Nu mărim prețurile pe site chiar dacă noi am primit o ofertă mai mare și toate cele. Pentru că ținem la constanță și la experiența clientului. 

Dacă nu mă crezi pe cuvânt, întreabă orice mic antreprenor despre câtă muncă, weekenduri pierdute, vacanțe cu laptopul după el sau sacrificii au fost investite în mica afacere pe care tu o vezi. Pentru că deși de multe ori nu pare să fie complicat, odată ce te înhami la această căruță realizezi cât de multă muncă necesită. 

4. Nu prea există automatizări

Dacă ții minte, am vorbit deja despre câtă muncă intră într-o mică afacere și cum, dacă totul e produs local, e și mai scump. 

Dar, un alt argument al lipsei reducerilor mari este dat și de faptul că micile afaceri nu au parte de foarte multă automatizare. De ce? Pentru că automatizarea înseamnă resurse financiare sau umane noi. Și de multe ori acestea lipsesc. 

Și nouă ne-ar plăcea să avem propria mașină de brodat. Dar știi ce presupune asta? Bani, spațiu de depozitare, facturi mari la curent, o persoană care trebuie să învețe să o mânuiască sau un angajat care să facă asta și disponibilitate mult mai mare din partea noastră. Nu păreau atât de multe lucruri implicate, așa-i? E ok, nici noi nu ne gândisem la asta când visam la propria mașină de brodat. 

Așa că ce se întâmplă în schimb e că luăm tricourile, ne vedem cu colaboratorul nostru, i le dăm, el le brodează, ne scrie când a terminat, noi ne vedem iar cu el ca să le ridicăm, apoi le împachetăm și toate cele. 

Ne-ar plăcea să fie mai automatizat procesul? Sigur. Ne permitem asta? Nu prea. 

5. De multe ori nu le permite buzunarul 

O afacere rămâne mică și atâta timp cât nu învârte foarte mulți bani. Că dacă ar face asta, ar fi o afacere mare. 

Ceea ce înseamnă că afacerea depinde de comenzi pentru a supraviețui. Așadar, spre exemplu, când am calculat prețul tricourilor, am avut în vedere nu doar costurile fixe, ci și pe cele mobile. Câte tricouri ar trebui să vindem într-o lună ca să plătim facturile? Dar contabila? 

Și nici măcar nu am luat în calcul orele de muncă pe care le depunem noi pentru fiecare tricou în parte. Pentru că afacerile mici tind să lase asta pe mai târziu. 

Așadar, data viitoare când te întrebi de ce afacerile mici nu dau reduceri foarte mari, întreabă-te și cum fac afacerile mici să supraviețuiască, câtă muncă e în spatele lor sau câte sacrificii s-au făcut. 

Mai mult, contează și faptul că aprecierea, din păcate, nu plătește facturi. Așa funcționează piața, cu cerere și ofertă. 

Dar noi credem că oferta noastră e destul de simpatică și foarte calitativă. 


Lasă un comentariu


Nu uita, comentariile trebuie aprobate înainte de publicare